Absorbția și digestia vitaminei B12

RSS
Absorbția și digestia vitaminei B12

Vitamina B12 face parte din categoria vitaminelor solubile în apă. Deoarece corpul uman nu poate produce vitamina B12 de unul singur, acesta se bazează pe cantitatea de vitamină B12 primită prin nutriție.

De ce are nevoie corpul nostru de vitamina B12?

Doza zilnică necesară de vitamină B12 este de 3 micrograme, doză valabilă pentru adulții ce se bucură de o stare de sănătate foarte bună. Este foarte important ca organismul nostru să primească vitamina B12 în cantitate potrivită, deoarece aceasta este esențiala pentru funcții vitale, precum:

  • creșterea și diviziunea celulară;
  • eritropoieză (producerea de globule roșii din sânge);
  • formarea tecii de mielină (protecția fibrelor nervoase);
  • protecția sistemului cardiovascular (Vitamina B12 transformă aminoacizii dăunători în acizi metionici și astfel previne arterioscleroza și alte schimbări nesănătoase pentru corp).

Unde este stocată vitamina B12 în corp?

Vitamina B12 este stocată în mai multe locuri: în ficat, creier, inimă și în mușchii scheletici. Vitamina B12 are o perioadă biologică foarte lungă, astfel că deficiențele de vitamină B12 se dezvoltă foarte încet. După terminarea „proviziilor” este nevoie să realimentăm organismul, dându-i doza necesară de vitamine. Ideal ar fi ca aceste doze să nu le epuizăm și apoi să uităm să le „realimentăm”, ci să le constuim constant- în timp.

Care sunt cauzele care duc la o deficiență de vitamină B12?

Deficiența de vitamina B12 este cauzată de o aprovizionare insuficientă într-o perioadă lungă de timp sau de o absorbție incorectă a vitaminei la nivelul intestinelor.

Simptomele unei deficiențe de vitamină B12

Posibilele simptome ale deficienței de vitamina B12 sunt slăbirea puterii de concentrare, paloare, oboseală, probleme senzoriale la nivelul picioarelor și a mâinilor, pierderea apetitului, diaree, constipație și alte probleme de natură gastrointestinală, amețeală și o sensibilitate mai mare la infecții.

Care alimente sunt bogate în vitamina B12?

Îți recomandăm câteva alimente bogate în vitamina B12, care îți oferă doza zilnică, potrivită, din această vitamină:

  • trei ouă;
  • jumătate de litru de lapte integral;
  • 150 de grame de brânză;
  • 100 de grame de somon;
  • 100 de grame de carne de vită;
  • 25 de grame de hering ,
  • 5 grame de ficat.

Cum este asimilată vitamina B12 de către corp?

Când în organism ajung produse de origine animală, vitamina B12 vine sub formă de proteine. Când complexul proteic B12 ajunge în stomac, acesta secretă acizi și enzime care separă vitamina B12 de proteină. După această separare, o altă proteină, proteina-R (transcobalamină I) preia vitamina B12 și o transportă din stomac în intestinul subțire. Celule din stomac produc și o proteină numită factor intrinsec (IF), ce călătorește către intestinul subțire. Cobalaminele se leagă de factorul intrinsec în ileu. Celulele de pe marginile ileului conțin receptori pentru complexul cobalamină-IF. Complexul cobalamină-IF protejează cobalamina de efectele degradante ale enzimelor digestive și bacteriilor. Receptorii IF asigură prioritatea cobalaminei în procesul de absorbție. Vitamina B12 intră în sânge prin intestin și este transportată la țesuturile corpului (veganhealth.org). Acest proces, ce are loc în interiorul nostru, este unul minuțios implementat la nivel celular, corpul nostru fiind un adevărat laborator!

Vitamina B12 – vegetarieni și vegani

Lista alimentelor bogate în vitamina B12 sugerează faptul că, preponderent, produsele de origine animală conțin vitamina B12. În timp ce vegetarienii își pot asigura necesarul zilnic consumând ouă, brânză și lapte, veganii trebuie să se bazeze pe suplimente nutritive.

Studiile au arătat că nivelul vitaminei B12 la persoanele ce se decid să devină vegane, nefolosind suplimente nutritive, se modifică într-o perioadă foarte scurtă de timp. Un studiu al Crane et. al ce implică 13 studenți care și-au modificat dieta din lacto-ovo-vegetariană în vegană a demonstrat că:

  • cei patru studenți cu nivelul vitaminei B12 cuprins în intervalul 600-900 pg/ml au ajuns la un nivel de sub 500pg/ml în două luni,
  • nivelul mediu al vitaminei B12 a zece studenți, care au urmat dieta timp de cinci luni, a scăzut de la 417 ± 187 la 276 ± 122 pg/ml, și
  • după cinci luni, doi studenți au trecut de la un nivel normal la un nivel situat sub limita normală, admisă. (veganhealth.org)

Vitamina B12 în suplimente nutritive

Suplimentele nutritive conțin vitamina B12 în formă liberă. Există dovezi preliminare ce susțin că vitamina B12 liberă ( mai ales combinată cu un amplificator de absorbție) poate fi absorbită direct prin membranele de sub limbă, la randamente mai bune decât prin difuzia pasivă la nivelul tractului digestiv. (veganhealth.org)

Articol anterior Următorul articol

  • B!TONIC Romania