Cosul meu

Absorbtia si digestia de vitamine B: in focus, vitamina B12

Postat la

Vitamina B12 face parte din categoria vitaminelor solubile in apa. Deoarece corpul uman nu poate produce vitamina B12 de unul singur, acesta se bazeaza pe cantitatea de vitamina B12 primita prin nutritie.

De ce are nevoie corpul nostru de vitamina B12?

Doza zilnica necesara de vitamina B12 este de 3 micrograme, doza valabila pentru adultii ce se bucura de o stare de sanatate foarte buna. Este foarte important ca organismul nostru sa primeasca vitamina B12 in cantitate potrivita, deoarece aceasta este esentiala pentru functii vitale, precum:

  • cresterea si diviziunea celulara;
  • eritropoieza (producerea de globule rosii din sange);
  • formarea tecii de mielina (protectia fibrelor nervoase);
  • protectia sistemului cardiovascular (Vitamina B12 transforma aminoacizii daunatori in acizi metionici si astfel previne arterioscleroza si alte schimbari nesanatoase pentru corp).

Unde este stocata vitamina B12 in corp?

Vitamina B12 este stocata in mai multe locuri: in ficat, creier, inima si in muschii scheletici. Vitamina B12 are o perioada biologica foarte lunga, astfel ca deficientele de vitamina B12 se dezvolta foarte incet. Dupa terminarea „proviziilor” este nevoie sa realimentam organismul, dandu-i doza necesara de vitamine. Ideal ar fi ca aceste doze sa nu le epuizam si apoi sa uitam sa le „realimentam”, ci sa le constuim constant- in timp.

Care sunt cauzele care duc la o deficienta de vitamina B12?

Deficienta de vitamina B12 este cauzata de o aprovizionare insuficienta intr-o perioada lunga de timp sau de o absorbtie incorecta a vitaminei la nivelul intestinelor.

Simptomele unei deficiente de vitamina B12

Posibilele simptome ale deficientei de vitamina B12 sunt slabirea puterii de concentrare, paloare, oboseala, probleme senzoriale la nivelul picioarelor si a mainilor, pierderea apetitului, diaree, constipatie si alte probleme de natura gastrointestinala, ameteala si o sensibilitate mai mare la infectii.

Care alimente sunt bogate in vitamina B12?

Iti recomandam cateva alimente bogate in vitamina B12, care iti ofera doza zilnica, potrivita, din aceasta vitamina:

  • trei oua;
  • jumatate de litru de lapte integral;
  • 150 de grame de branza;
  • 100 de grame de somon;
  • 100 de grame de carne de vita;
  • 25 de grame de hering ,
  • 5 grame de ficat.

Cum este asimilata vitamina B12 de catre corp?

Cand in organism ajung produse de origine animala, vitamina B12 vine sub forma de proteine. Cand complexul proteic B12 ajunge in stomac, acesta secreta acizi si enzime care separa vitamina B12 de proteina. Dupa aceasta separare, o alta proteina, proteina-R (transcobalamina I) preia vitamina B12 si o transporta din stomac in intestinul subtire. Celule din stomac produc si o proteina numita factor intrinsec (IF), ce calatoreste catre intestinul subtire. Cobalaminele se leaga de factorul intrinsec in ileu. Celulele de pe marginile ileului contin receptori pentru complexul cobalamina-IF. Complexul cobalamina-IF protejeaza cobalamina de efectele degradante ale enzimelor digestive si bacteriilor. Receptorii IF asigura prioritatea cobalaminei in procesul de absorbtie. Vitamina B12 intra in sange prin intestin si este transportata la tesuturile corpului (veganhealth.org). Acest proces, ce are loc in interiorul nostru, este unul minutios implementat la nivel celular, corpul nostru fiind un adevarat laborator!

Vitamina B12 – vegetarieni si vegani

Lista alimentelor bogate in vitamina B12 sugereaza faptul ca, preponderent, produsele de origine animala contin vitamina B12. In timp ce vegetarienii isi pot asigura necesarul zilnic consumand oua, branza si lapte, veganii trebuie sa se bazeze pe suplimente nutritive.

Studiile au aratat ca nivelul vitaminei B12 la persoanele ce se decid sa devina vegane, nefolosind suplimente nutritive, se modifica intr-o perioada foarte scurta de timp. Un studiu al Crane et. al ce implica 13 studenti care si-au modificat dieta din lacto-ovo-vegetariana in vegana a demonstrat ca:

  • cei patru studenti cu nivelul vitaminei B12 cuprins in intervalul 600-900 pg/ml au ajuns la un nivel de sub 500pg/ml in doua luni,
  • nivelul mediu al vitaminei B12 a zece studenti, care au urmat dieta timp de cinci luni, a scazut de la 417 ± 187 la 276 ± 122 pg/ml, si
  • dupa cinci luni, doi studenti au trecut de la un nivel normal la un nivel situat sub limita normala, admisa. (veganhealth.org)

Vitamina B12 in suplimente nutritive

Suplimentele nutritive contin vitamina B12 in forma libera. Deoarece ea este produsa de bacterii, vitamina B12 sub forma vegana este foarte greu de gasit si costisitoare, pentru a exclude orice forma de influenta animaliera. In Romania exista capsule din fructe si legume care ofera 100% din doza recomandata de Vitamina B12: B!TONIC Rosa Spirit


Articol anterior Urmatorul articol

Aboneaza-te la newsletter-ul B!TONIC si ai -5% instant la prima ta comanda!