Cum putem "crește" celule nervoase?

RSS
Cum putem

În cazul sarcinii, femeia și fătul sunt supuși unui set de pericole, printre care și listerioza.

Listerioza este provocata de bacteria Listeria si este foarte daunatoare pentru fat. In timpul perioadei de preconceptie, precum si in timpul sarcinii, femeile trebuie sa se fereasca de Listeria prin evitarea consumului de:

  • Branza moale, semi-moale, cu mucegai precum brie, camembert, ricotta, feta ( toate pot fi consummate calde cu riscuri mai reduse)
  • Inghetata si shake-uri
  • Fructe si legume pre-ambalate
  • Fructe de mare, peste negatit, carne nefiarta, pateuri
  • Produse lactate nepasteurizate

In timpul sarcinii, sistemul imunitar al femeii este suprimat, de aceea pregatirea si stocarea mancarii este deosebit de importanta. Fiecare femeie trebuie sa aiba foarte multa grija sa:

  • Se spele pe maini inainte si in timpul pregatirii mancarii
  • Mancarea negatita se stocheaza in partea de jos a frigiderului
  • Mancarea rece se pastreaza la sub 0 grade si se consuma in maxim 30 min dupa scoaterea din frigider
  • Mancarea calda se gateste la peste 60 de grade
  • Mancarea se consuma in maxim 1 zi dupa preparare, nu se consuma mancaruri mai vechi

Rolul elementelor nutritive în timpul sarcinii:

Vitamina B7

Vitamina B7 sau Biotina, este un co-factor necesar pentru atasarea biotinei de molecule precum proteine, in procesul numit biotinilatie. Celulele fatului care se divizeaza rapid au nevoie de mai multa cantitate de biotina pentru aceasta. In timpul sarcinii, biotina se divizeaza in masura mai mare decat in conditii normale, desi nu e nevoie de o doza mai mare decat in mod normal.  

Studiile arata ca minim o treime din femei dezvolta deficienta de biotina in timpul sarcinii, desi aceasta nu le influenteaza grav sanatatea.

Un studiu din ultimii 5 ani arata ca 75% din femei la sarcina consuma o cantitate mai mare de biotina decat in mod normal, fara ingrijorari clinice. 

Nu exista o limita superioara periculoasa si nu s-au identificat nivele de toxicitate la marirea dozei, insa e de recomandat un minim de 0.030 mg Biotina zilnic.

Vitamina B9

Acidul folic este necesar pentru metabolismul DNA-ului si RNA-ului. Statusul de acid folic este critic pentru cresterea embrionului si a fatului.

Suplimentarea cu acid folic a redus drastic defectele de tub neural, efecte care de obicei au loc intre ziua 21 si 27 din momentul conceperii, cu multe zile inainte ca majoritatea femeilor sa recunoasca sarcina.

Studiile arata o coborare a riscului cu 72% prin suplimentarea cu acid folic.

In cazul unor probleme de conceptie sau de sarcina anterioare, femeile sunt sfatuite sa ia pana la 4 mg de acid folic pe zi, sfat primit de la medicul de fertilitate.

Consumul de acid folic are un rol si in scaderea incidentelor de malformatii cardiovasculare congenitale, nasteri premature, masa corporala scazuta a fatului, moarte la nastere.

Aceasta suplimentare este necesara in plus fata de o dieta bogata in cereale, legume si fructe.

Vitamina B2

Riboflavina este parte a proceselor metabolismului energetic si are proprietati antioxidante.

Lipsa de riboflavina a fost legata de presiune sanguina ridicata la mama, proteina in urina si edema.

Aceste conditii afecteaza 2-8% din sarcini. In 5% din cazuri, mama poate avea grave probleme de sanatate in timpul nasterii si sangerari severe.

Vitamina B6 

Vitamin B6 are roluri diverse in corp, de la functia nervoasa, formarea celulelor rosii si functionarea acestora, functia hormonilor steroizi, sinteza acizilor nucleici, formarea de niacina.

Suplimentarea cu vitamina B6 ajuta la reducerea starilor de voma si varsaturilor din timpul sarcinii.

Doza maxima pentru sarcina este de 80-100 mg pe zi, de la care pot aparea defecte de nastere.

Vitamina B12

Doza de vitamina B12 este critica in sarcina, ea influenteaza nivelul de metionina si de ADN metilat al fatului.

Lipsa de suficienta vitamina B12 a fost asociata cu probleme la nastere precum nasterea prematura, masa corporala scazuta, ( sub 2,500 grame dar si sub 1,500 grame), defecte de tub neural si deces la nastere.

ATENTIE: Exista o teama in lumea stiintifica, deoarece un nivel ridicat de vitamina B9 poate masca cu success lipsa de vitamina B12, iar acesta e un risc daca nu sunt efectuate teste amanuntite.

Deoarece vitamin B12 se gaseste doar in produse animale, se recomanda femeilor care nu pot manca carne sa suplimenteze cu pastile.

Omega-3

O meta-analiză a 6 studii randomizate controlate pe femei cu sarcini cu risc scăzut au descoperit că suplimentarea cu PUFA Omega 3 în timpul sarcinii a crescut durata sarcinii cu 1.6 zile. O meta-analiză a studiilor randomizate controlate realizate pe femei cu sarcini cu grad ridicat de risc au descoperit ca suplimenatrea cu PUFA cu lanț lung au scăzut incidența nașterilor premature ( sub 34 de săptămâni de gestație, 2 încercări, N=291, Risc relativ 0.39 (95% CI: 0,18-0.84)).

Cantitatea de LC-PUFA consumată de mamă în dietă determină statusul de DHA al fătului. Din aceste motive, în SUA este recomandat ca femeile să consume minim 200 mg DHA zilnic în perioada sarcinii și alăptării.

EFSA recomandă ca femeile însărcinate și în perioada alăptării să consume 100-200 mg DHA ca supliment, pe lângă cei 250 mg de DHA și EPA zilnic recomandați adulților sănătoși.

Briggs și Briggs au arătat cum contraceptivele orale combinate au scăzut tocoferolii din plasmă în femei caucaziene sănătoase. Ca urmare, recomandă în special femeilor care au luat tratamente contraceptive să suplimenteze cu Vitamina E.

Vitaminele C si E

Vitaminele C si E au rol in a reduce stresul oxidativ, care afecteaza negativ sarcina.

Printre problemele majore cauzate de lipsa de aceste vitamine se numara pre-eclampsia.

Iodul

Iodul este important pentru hormonii tiroidali care regleaza metabolismul. Este essential pentru dezvoltarea creierului fatului si a sistemului nervos. In timpul sarcinii, deficienta poate rezulta in probleme cognitive ale fatului, inteligenta scazuta si probleme de auz, probleme cu glanda tiroida. Cele mai bune surse de iod sunt produsele de mare.

Deoarece corpul nu stocheaza iodul, este important sa avem mereu grija la aportul de iod din organism. In timpul sarcinii, corpul femeii are nevoie de mai mult iod decat de obicei. De acea se recomanda ca femeila sa suplimenteze zilnic cu 150 micrograme, in perioada preconceptiei si a sarcinii, cand trebuie luat cu 45% mai mult.

Lipsa iodului din organism este direct legata de defecte grave la nastere, cum ar fi hipotiroidismul congenital. Aceasta este si principala cauza de probleme ale creierului bazate pe nutritie.

De aceea e important ca suplimentele luate sa nu intre in conflict cu dieta si sa duca la o supra-dozare in cazul iodului si a vitaminei B9.

Calciu

Desi 200-250 mg de calciu zilnic sunt transmise fatului in ultimul trimestru, femeile insarcinata nu trebuie sa suplimenteze in mod normal cu acest mineral. In mod normal, absorbtia de calciu la nivelul intestinului se dubleaza in timpul sarcinii, astfel incat acesta poate fi luat mult mai usor din alimentatie.

Suplimentarea de calciu in timpul sarcinii poate sa ajute, la mai mult de 1.000 mg pe zi, sa reduca presiunea sangvine si sa scada riscul de pre-eclampsie, mai ales in cazul femeilor mai in varsta in timpul sarcinii si celor care avea probleme in metabolism.

Cromul

Cromul are efecte asupra nivelului de insulina. De aceea este folosit pentru a controla nivelul de glucoza in sange in cazul diabetului de tip 2.

Riscul de a dezvolta diabet dupa sarcina este ridicat, mai ales dupa diagnosticarea cu diabet gestational, care apare de obicei in trimestrul 2 sau 3 de sarcina.

Ca urmare, cromul se recomanda in timpul sarcinii in doze prescrise de medic, pentru a trata diabetul gestational.

Fierul

Fierul este principalul mineral problematic in timpul sarcinii, cand 42% din femei au nevoie sa suplimenteze.

Fierul este nesesar pentru dezvoltarea placentei, cresterea embrionului si a fatului, transportul de oxigen spre fat. In al doilea si al treilea trimestru, nivelul de absorbtie intestinala se mareste. Sangele mamei creste cu aproximativ 50% in timpul sarcinii, ceea ce rezulta intr-o diluarea a celulelor rosii.

Lipsa de fier este legata de defecte de nastere printre care masa corporala scazuta, moarte la nastere, nastere prematura.

Fierul este important dupa nastere, pentru a evita anemia postpartum, si pentru a asigura ca fatul primeste suficient fier din lapte in primele 6 luni.

Fierul in suplimente trebuie luat impreuna cu Vitamina C si zinc, desi va cobora absorbtia de zinc si de vitamina C, ca urmare dozele trebuie modificate.

Magneziul

Este necesar pentru dezvltarea embrionului si a fatului. 56% din persoane duc o lipsa de magneziu, in timpul sarcinii aceasta trebuie identificata si corectata.

Magneziul ajuta in timpul sarcinii in cazul pre-eclamsie, cand ajuta relaxarea spasmelor la nivel de vase de sange si ajuta circulatia la nivelul creierului.

Zincul

Doza de zinc necesara femeilor insarcinate este mai mare, pana la 11-12 mg, iar cu cat mai tanara este femeia, cu atat sunt mai mari riscurile de a suferi de deficienta de zinc.

82% din femeile insarcinate sufera de lipsa de zinc. Riscurile implica masa corporala scazuta, nastere prematura, complicatii la nastere, anomalii congenitale.

In cazul femeilor insarcinate care suplimenteaza cu fier, e necesar ca fierul sa fie suplimentat dimineata iar zincul dupamasa, iar cantitatea de zinc trebuie dublata, pentru a asigura o metabolizare optima.

Vitamina D

Nivelul de vitamina D a fost setat pentru a asigura sanatatea oaselor, iar in cazul femeilor insarcinate acesta doza trebuie marita. In special in timpul sarcinii, cand se pune presiune pe oasele femeii insarcinate, acesta doza usor marita trebuie consumata.

Din pacate nu exista suficiente surse vegetale bogate in vitamina D, de aceea suplimentarea prin capsule este recomandata.

In timpul iernii, mai precis din octombrie pana in mai, fiecare femeie trebuie sa suplimenteze cu Vitamina D. In timpul verii, o expunere de 30 de minute la soare, 40 de minute pentru femeile insarcinate in fiecare zi ajuta corpul sa mentina un nivel optim de vitamina D.

Următorul articol

  • B!TONIC Romania