Nevoia de minerale în organism în timpul postului

Luna Martie este o lună plină de transformări, atât în cazul naturii, cât și a organismului uman. Pe de-o parte, natura renaște, corpul este obligat să se adapteze pentru a supraviețui. Zile mai lungi, temperaturi mai calde, diversitate alimentară sau chiar Postul Paștelui pot influența buna funcționare a acestuia!

Cum pregătim organismul pentru perioada postului?

Foarte multă lume asociază postul cu detoxifierea, însă ceea ce au în comun aceste două aspecte este doar faptul că nu includ consumul alimentelor pe bază de sursa animală (carne, ouă,lapte). Şi chiar dacă v-aţi dus cu gândul la “curăţenie”, odată cu eliminarea toxinelor eliminăm şi micronutrienti esenţiali.Un lucru este cert – atunci când postim, creşte nevoia de minerale a organismului.
Dincolo de însemnătatea data de Biserică, postul poate fi un instrument bun pentru a reseta organismul. Practic, îl privezi de alimentele care îi fac plăcere, acele brain food. Şi cum orice gust se educa, iată că este nevoie de răbdare şi autocontrol pentru a face faţă ispitelor.
Chiar şi aşa, organismul necesita o perioadă de pregătire înainte de post, pentru a continua să funcţioneze în parametri optimi. De exemplu, înainte cu o săptămână înainte de debutul postului, este nevoie să scoatem pe rând din alimentaţie produsele de origine animală, începând carnea. apoi laptele şi produsele lactate, ouăle şi peştele.
Corpul are nevoie să fie încărcat înainte de post cu rezerve importante de calciu, pe care le putem fixa în organism adăugând un supliment de vitamina D.
Tototdata, microflora necesita o atenţie sporită. Aceasta sintetizează vitaminele B din crucifere (varza, rucolă, conopida, gulia, varza kale, ridichia, napul, broccoli) şi momentul postului este oportun pentru a încărca organismul. Astenia de primăvară poate să impacteze starea de spirit, de aceea sistemul nervos necesita un cocktail de vitamine B şi minerale, în special magneziu şi B6. Atenţie totuşi la exces de crucifere, acestea pot influenţa echilibrul hormonilor estrogeni. Înlocuirea laptelui şi băutura vegetală pe bază de soia poate fi o soluţie însă nu mai mult de 200ml pe săptămână – conţine fitoestrogeni care la fel, impacteaza activitatea sistemului endocrin, iar la bărbaţi dezechilibrează secreţia de testosteron.

Care efectele postului si cum influenţează mineralele organismul? 

Fiecare poate să dea postului diferite interpretări, însă la nivel de nutriţie, postul are un efect principal şi unul secundar.
În ceea ce priveşte efectul principal, organismul are capacitatea să absoarbă acum mai bine nutrienţii în lipsa toxinelor şi a alimentelor care se digera greu. Cu cât supraîncarcam organismul, cu atât ficatul are mai mult de muncă. De aceea, când oferim organismului mâncare mai puţin procesată sau chiar doar un fel de mâncare la o masă, ficatul este fericit. Lucrează relaxat şi are timp să se şi regenereze.
Reziduurile acumulate în mod normal se strâng în intestine în urma metabolizării şi începe procesul de putrefacţie. De aceea, cu cât mâncăm mai curat şi mai echilibrat, cu atât ne vom simţi mai uşori şi vom putea evita astfel baloanerea. În lipsa unor alimente care conţin toxine, flora de la nivelul intestinului devine mai permeabila şi astfel, nutrienţii sunt mai uşor absorbiţi. Bunicii noştri erau conştienţi de efectele consumului de carne, de aceea după perioada iernii postul venea ca un salvator pentru organismul lor, eliberându-se de toate toxinele acumulate peste iarnă şi pregătind corpul pentru sezonul cald cu zile mai lungi şi temperaturi mai ridicate. Practic, Postul Paştelui reprezintă renaşterea organismului, către o stare de sănătate mai bună şi mai pură.
Ca efecte secundare – în primele zile pot să apară:

  • senzaţie de ameţeală
  • tulburări de somn
  • oboseala
  • transpiraţii
  • irascibilitate
  • tulburări de vedere
  • nervozitate
  • cefalee

În faţa unor astfel de reacţii ale corpului, normale de altfel prin consumul energetic intern, unii dintre noi se sperie şi renunţă. Şi iată cum, postul ne pune în oglindă cu noi, fata în faţă cu provocarea de a reuşi, de autocontrol şi chiar de a spune „nu”! :)
Mai mult decât atât, postul înseamnă să lăsăm deoparte şi la nivel spiritual aspectele care ne fac rău – supărări, proiecţii negative ale gândurilor asupra celor din jur, iertarare. Dacă vreţi, puteţi face un exerciţiu de imaginaţie prin care vizualizaţi o curte imensă care este viaţa voastră. Imaginaţi-vă cum deschideţi o poartă şi tot ce vă doriţi bun în viaţa intra pe această poartă. Conştientizaţi emoţiile – bucurie, speranţa, încredere,mulţumire. Puteţi spune în gând „O să fie bine”. Pe poarta din spate, dăm afară supărările, grijile, frustrările, proiecţiile negative, oamenii care ne-au făcut rău. Puteţi spune în gând „mulţumesc pentru că am învăţat să...”, „mă iert pe mine pentru că..” ,”te iert pentru pentru...”. Acest exerciţiu vă poate ajuta să gândiţi mai limpede şi să vă focusati pe lucrurile care vă aduc bucurie. Aşa cum pregătim casa pentru sărbătoarea Paştelui, aşa pregătim şi casa în care trăim toată viaţa, organismul nostru.

Ce surse avem la dispoziţie pentru a avea energie în timpul postului?
Pentru că este despre „curăţenie”, Postul poate fi o oportunitate de a găti acasă, mai curat şi mai controlat. Este important ca atunci când găteşti să o faci cu bucurie, pentru că energia pe care o transmiţi mâncării preparate ajunge în interiorul corpului tău şi a celorlalţi membri ai familiei.

Lintea – este un cocktail de minerale, conţine fier, magneziu, zinc, cupru, mangan. Se poate găti în tocănite sau supe de linte.

Caisele deshidratate conţin o cantitate mult mai mare de minerale decât fructele în stare proaspătă: astfel, în 100 gr caise deshidratate se găseşte de 5 ori mai mult potasiu decât în cele proaspete.

Leurda - numita si usturoiul ursilor, este un antibiotic natural bogat in minerale precum calciu, fier, fosfor, cupru, dar si vitaminele A si C. Natura nu greșeste de cele mai multe ori si nu întâmplator leurda apare primăvara, pentru a curăța organismul de toxine si pentru a ajuta fluidizarea sangelui.

Amarant – acesta face parte tot din grupul pseudocerealelor şi conţine fier, magneziu, zinc, mangan. Acesta nu conţine gluten, ceea ce face din amaranth un aliment potrivit şi celor cu intolerante.

Nuci,migdale, alune – acestea sunt surse importante de grăsimi sănătoase, importante pentru o bună funcţionare a creierului, a digestiei şi nu în ultimul rând a circulaţiei sângelui în corp. Dacă ai deja o dietă, sunt perfecte pentru gustări. O mână de nuci, migdale sau alune este cantitatea optimă pentru a dobândi saţietate şi energie până la următorul moment în care vei servi masa.

Proteinele sunt importante pentru un organism energetic constant, însă lipsa alimentelor proteice de origine animală pe care le consumai în mod obișnuit pot da bătăi de cap. Lipsa proteinelor în alimentaţie duce la slăbirea musculaturii, stări de oboseală şi anxietate.
Variante de surse vegetale de proteine: ciuperci, humus, linte, unt de arahide, seminţe de cânepă, mazăre uscată, seminţe de chia, quinoa, soia – boabe/tofu, amarant. Unele dintre ele conţin o cantitate mai mare de proteine, de exemplu mazărea sau seminţele de cânepă (undeva la 30gr), însă nu este absorbită în totalitate.
Pentru că doar sursele animale conferă proteina completă, cu lanţ intreg de aminoacizi. Pentru a forma o proteină completă din surse vegetală, îţi oferim câteva combinaţii alimentare: mazăre cu orez brun, linte cu orez brun, spirulina cu nuci.
Atenţie la echilibrul alimentaţiei în post – o dietă pe bază de carbohidraţi poate duce la îngrăşare.

Real Energy – singurul supliment alimentar cu 10 minerale și Vitamina C


Real Energy a fost dezvoltat în Viena, în condițiile în care populația din Europa Centrală și de Est se confruntă cu carențe de nutriție în contextul în care stresul, diabetul și obezitatea sunt top 3 cele mai întâlnite afecțiuni. Lipsa de fier este o problemă foarte des întâlnită, datorită schimbărilor repetate prin care trece corpul, adaptarea la 4 anotimpuri și chiar perioadele de post sau de supra-alimentație. De aceea, experții noștri au observat o creștere a simptomelor asociate cu lipsa de fier, care este des trecută cu vederea. Am combinat fier rapid de absorbit cu Vitamina C, pentru a ne asigura că o cantitate minimă necesară poate fi folosită de organism.
Încercați o cură de câteva zile de Real Energy pentru a resimți acel val de binestare specific unei doze optime de fier!

 

Articol scrie de Daniela Dinică, Tehnician Nutriționist

  • Taguri: astenie de primavara, magneziu b6, minerale primavara, post primavara, postul pastelui, proteine vegetale, real energy, surse de proteine vegetale
  • ← Articol anterior Următorul articol →

    Articole

    RSS

    Cură de slăbire în vacanță? Dă restart organismului tău!

    De cele mai multe ori, pregătirea pentru ”bikini body” începe din luna aprilie. Sălile de sport sunt luate cu asalt,...

    Mai departe... →

    Niacina – „o simplă vitamină” sau ceva mai mult?

    Ce știi despre Pelagra și simptomele acesteia? Pelagra este o boală cauzată de o dietă deficitară sau incapacitatea organismului de...

    Mai departe... →