Tot ce trebuie să știi despre Vitamina D. Imunitate, sistem locomotor și sănătatea psihoemoțională.

Vitamina D este deseori numită și “vitamina soarelui” căci aceasta este produsă la nivelul pielii ca răspuns la expunerea solară. Este o vitamina liposolubilă, adică corpul o depozitează alături de grăsimi. Din familia de vitamina D fac parte D1, D2 și D3.

Vitamina D este un nutrient pentru corp, necesară în creșterea și menținerea sănătății sistemului osos. Organismul nu poate absorbi calciul în absența Vitaminei D. Mai mult, studiile recurente au arătat că are proprietăți anti-inflamatorii, antioxidante și neuroprotective  care susțin funcționarea normală a sistemului imunitar, a sistemului muscular și activitatea cerebrală.

Conform unui studiu publicat în SUA în 2006, reiese că vitamina D are un rol de baza în reducerea riscului de scleroză multiplă. Un alt studiu din 2008 arată că un nivel optim de vitamina D ajută la scăderea incidenței de boli cardiovasculare.

Cercetările recente arată că Vitamina D are un rol important și în reglarea stărilor de bine și ajută la reducerea stărilor de anxietate și depresie. Mai mult, se pare că această vitamina ajută și la scăderea în greutate, acolo unde se urmărește o dietă cu restricții calorice si se suplimentează vitamina D.

Cercetătorii medicali au făcut studii pe anumite condiții specifice precum:

  • Cancer. În acest caz, beneficiile vitaminei D în prevenția cancerului sunt mixte. Nu sunt încă suficiente date care să indice o legătură directă intre suplimentarea cu vitamina D și prevenția diferitelor tipuri de cancer.
  • Sănătatea cognitivă. În acest caz, cercetările au demonstrat că un nivel scăzut de vitamina D în sânge este asociat cu un declin al sănătății cognitive. De aici și legătură cu stările de anxietate și depresie.
  • Diabetul. Conform celor mai recente studii, nivelul scăzut de vitamina D este asociat cu incidența crescută a diabetului, atât de tip 1, cât și de tip 2
  • Probleme ale sistemului osos – caz în care se recomandă suplimentarea cu vitamina D
  • Osteomalacia. Suplimentarea cu Vitamina D se recomandă în tratamentul adulților care suferă de deficiență severă de Vitamina D care rezultă în pierderea mineralelor din matricea osoasă, dureri de oase și mușchi
  • Osteoporoză. Studiile arată ca persoanele care au în dietă un aport suficient de vitamina D și Calciu pot împiedică pierderile de minerale din matricea osoasă, pot preveni osteoporoza și reduce incidența fracturilor osoase.
  • Psoriazis. S-a dovedit că aplicarea preparatelor farmaceutice care conțin Vitamina D ajută la refacerea țesutului afectat.

Vitamina D susține sistemul imunitar și ajută la scăderea inflamației

Conform celor mai recente studii, de la începutul pandemiei de COVID-19, s-a dovedit că Vitamina D ajută sistemul imunitar în combaterea bacteriilor și virușilor. Se studiază cu un interes specific, efectul suplimentării cu Vitamina D în cazul infecțiilor gripale sau cu coronavirus. Fapt pentru care vitamina D a fost inclusa in schemele de tratament pentru aceste boli.

Din păcate, Vitamina D nu se găsește în foarte multe alimente. Surse pot fi uleiul de peste, peste (somon, păstrăv, ton, hering, macrou), ciuperci, gălbenuș și produse lactate. Corpul poate produce Vitamina D prin expunerea la razele soarelui. Totuși, cantitatea produsă astfel depinde de foarte mulți factori precum momentul din zi, sezonul, latitudinea și culoarea pielii. Contează foarte mult și calitatea mediului și nivelul poluării, dar și folosirea de crema cu protecție solară (chiar dacă ne protejează împotriva arsurilor de piele și a cancerului de piele, împiedică producerea de vitamina D).

Deficiență de vitamina D în rândul adulților presupune: oboseală cronică, dureri de oase și mușchi, o stare generală proastă și chiar fracturi la nivelul membrelor. Deficiența de vitamina D se poate detecta ușor cu ajutorul analizelor de sânge. Atunci când această există, se recomandă suplimentarea.

Standardele internaționale recomandă nivelul minim de suplimentare astfel:

  • Copii și adolescenți: 600 UI
  • Adulți de până la 70 de ani: 600 UI
  • Adulți peste 70 de ani: 800 UI
  • Femei însărcinate sau care alăptează: 600 UI

Medicul sau farmacistul va poate recomandă doze mai mari, în funcție de carența dumneavoastră, de mediul înconjurător, sezon sau alți factori.

În România, doză maximă recomandată este de 10.000 UI, în cazuri specifice. Un dozaj prea mare de vitamina D duce la toxicitate. Principala consecință este acumularea de calciu în sânge (hipercalcemia), care poate provoca greață, vărsături, slăbiciune, urinare frecvența, dar și sete excesivă, durere de stomac, amețeală și confuzie. Pentru că vitamina D este depozitată în grăsimi și eliberată lent în circulația sangvină, efectele toxicității pot dura câteva săptămâni de la întreruperea administrării suplimentului.

Supliment NATURAL pentru imunitate, recuperare rapidă în gripă, răceală și profilaxia complicațiilor cauzate de viruși și infecții bacteriene

Medicii și farmaciștii din echipa BiTONIC au creat produsul Vitamina D + Zinc pentru sporirea imunității, acoperirea carențelor și profilaxia infectării cu viruși sau bacterii precum virusul gripal sau cel responsabil de COVID-19.

Surse științifice: [1] [2] [3] [4] [5]
  • Taguri: Vitamina D
  • Articole

    RSS
    5 sfaturi pentru un corp frumos și sănătos pe malul piscinei sau la mare
    5 sfaturi pentru un corp frumos și sănătos pe malul piscinei sau la mare

    A venit vara în sfârșit, avem și vești bune privind condițiile de relaxare în contextul pandemic COVID-19. Mai rămâne doar...

    Mai departe...
    Antioxidanți naturali pentru plămânii fumătorilor. Ziua Mondială fără Tutun
    Antioxidanți naturali pentru plămânii fumătorilor. Ziua Mondială fără Tutun

    31 mai marchează Ziua Mondială fără Tutun și, spunem noi, pentru sănătatea plămânilor. Astfel, în articolul prezent dorim să aducem...

    Mai departe...